آخرین اخبار
طرح سازمان تبلیغات در ماه مبارک رمضان
1399/01/31

باسمه تعالی

طرح نامه ستاد رمضان 1441 سازمان تبلیغات اسلامی

نسخه د (23/1/99)

فصل اول: ایده ها و طرح ها

با توجه به شرایط پیش آمده به واسطه شیوع بیماری کرونا و لزوم رعایت قوانین کشور در خصوص پیشگیری از بیماری و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی؛ بسیاری از برنامه­های ملی و مذهبی تحت الشعاع قرار گرفته و تعطیل شده­اند.

این مسأله با توجه به پیش بینی تداوم بیماری برای مدت طولانی و نیاز جدّی مردم کشور عزیزمان به معنویت از طرفی و تأثیر مثبت معنویت دینی  بر سلامت روانی و افزایش مقاومت و ایمنی از طرف دیگر می­بایست توسط سازمان­ها و نهادهایی که عهده­دار سازمان­دهی مناسبات دینی در کشور می­باشند مورد توجه قرار گیرد.

برهمین اساس سازمان تبلیغات اسلامی طرح­ها و برنامه­هایی که در ضمن رعایت قواعد پیشگیرانه بهداشتی می­توانند به تعظیم شعائر و افزایش معنویت دینی جامعه بیانجامند  را در سه بخش ذیل تقدیم می­دارد.

الف: نقش مسجد و امام در شرایط پیش آمده

ب: مدل­های اقتضایی اجرای برنامه های مذهبی

ج: بهره­گیری از فضای مجازی

نقش مسجد و امام در شرایط پیش آمده

أ: امامت امام راه برون رفت از بن بست هاست

الگوی تبلیغی­ای که سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با نقش امام، مسجد و مردم دنبال می­کند؛ الگوی امامت محله می­باشد که بر اساس آن مسجد قلب تپنده محله است و وظایف امام محدود به نماز جماعت و چهار دیواری مسجد و افرادی که به آن وارد می­شوند نیست، بلکه امام نسبت به تک تک کوچه­ها و خانه­ها و افراد محله احساس مسوولیت می­کند و برای ارتقای جامعه کوچکی که دارد و کاهش مشکلات اجتماعی و اقتصادی مردم محله تلاش می­کند.

ضرورت تحقق این الگو در شرایط پیش آمده بیش از پیش احساس می­شود و اتفاقاً بهترین زمان برای جلو بردن و تحقق امامت در محله است، خصوصاً بعد از تأکید مقام معظم رهبری دام ظله العالی در سخنرانی نیمه شعبان که دستور به ایجاد یک رزمایش گسترده در کشور برای مواسات و همدلی و کمک به نیازمندان را صادر نمودند.

بی شک در شرایط فعلی جامعه که افراد از بیماری کرونا متأثر شده و یا خود بیماری و یا عوارض ناشی از تعطیلی کسب و کارها گریبان بسیاری را گرفته نیاز به همدلی و کمک به نیازمندان و انجام امور عام المنفعه مثل ضدعفونی و.... کاملاً ضروری است و اتفاقاً افراد مذهبی و هیئتی و بسیجی­ای که پیوند با مسجد دارند نسبت به انجام این امور احساس مسؤولیت بیشتری می­کنند، اینجاست که امام باید همگرایی و هدایت داشته باشد و در ضمن استفاده از ظرفیت­های نقد و موجود، سایر ظرفیت­های انسانی و مادی را فراهم آورده و خانه به خانه نسبت به مسؤولیت اجتماعی پیش آمده اهتمام داشته باشد.

ایده ها و برنامه ها:

1.       طرح طبیب دوار( سرکشی امام به همراه معتمدین محل به خانه های محله)

با هدف: ارتباط گیری با اهالی محله، تفقد، جمع­آوری اطلاعات محله، اطلاع رسانی برنامه­های مسجد، توضیع بسته فرهنگی

در این طرح امام  به خانه اهالی محله مراجعه و ضمن سلام و احوالپرسی و دعای خیر، حلول ماه مبارک رمضان را تبریک گفته و زمینه ساز اجرای طرح های دیگری می­شود که در ادامه خواهد آمد.

اولویت بر حضور شخص امام با همراهی تعدادی از معتمدین محل بر درب منازل است، ولی چنانچه در مسجد طلاب و روحانیون دیگری نیز به امام کمک می­کنند، می­توان محله را به چند بخش تقسیم و از طرف مسجد و امام این دیدارها انجام شود.

ملاحظات

ü     امام با روی گشاده وسعه صدر و صبوری فراوان  به درد دل­های مردم گوش دهد و از مجادله و جانب گیری پرهیز نماید.

ü     چنانچه ائمه معصومین علیهم السلام فرموده­اند هدیه موجب افزایش محبت می­گردد، بر همین اساس و با توجه به اینکه امام در منازلی می­رود که شاید تا به حال هیچ روحانی و مبلّغی بر درآن حاضر نشده و اهالی خانه نیز بر در مسجد حاضر نشده­اند مناسب است تألیف قلوب با اهدای هدیه ولو یک شاخه گل یا انجام خدمت مثل ضدعفونی کردن خانه باشد.

ü     با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به خلوت­ها خانگی در ماه مبارک رمضان، مناسب است امام ویژه نامه­ای را مشتمل بر خطبه شعبانیّه­ی پیامبر درباره ماه مبارک رمضان، جدول اعمال و مراقبت­های ماه مبارک رمضان، آداب و آثار دعا و مناجات وبرنامه های مسجد در شرایط کرونایی... را از قبل تهیه و توضیع  نماید.

ü     توجه داشته باشیم هنگام جمع آوری اطلاعات به گونه ای رفتار نشود که برای مخاطب ایجاد توقع و انتظار کند، (سوال مستقیم از میزان درآمد و شغل و.... این توقع را ایجاد می­کند)

ü     دقت کنیم که افراد محله گمان نکنند ما آمده­ایم به خانه و زندگی آنها سرک بکشیم، این موضوع را در حیای ورود و نگاه به داخل خانه و جنس سوالات و گفتگوها باید رعایت نمود، همچنین بجای اینکه از مخاطب شماره بگیرید که در کانال مسجد عضو شود می­توانید شما شماره و آی دی بدهید.

ü     باتوجه به بیماری کرونا امام از رفتن به درون خانه اجتناب کند و مناسب است گفتگو دم درب خانه، پشت آیفون و یا در حیاط خانه انجام شود.

ü     مناسب است زمانی برای سرکشی انتخاب شود که مرد خانواده حضور داشته باشد.

ü     مناسب است امام سرکشی را تنها انجام ندهد و تعدادی از افراد محله و معتمدین حضور داشته باشند.

ü     درصورت مهیّا بودن شرایط می­توان تعدادی از جوانان مسجد همزمان در صورت نیاز خانواده، قسمت هایی از خانه یا اتومبیلشان را ضدعفونی کنند، این مسأله بار روانی عدم دخالت در خانواده را نیز کم می­کند.

ü     اطلاعات خانوار و نکات مورد نیاز جهت اجرای سایر طرح ها در دفتری به صورت منظم ثبت شود.

 

نکته:

·        ویژه نامه مشترک مشتمل بر خطبه شعبانیه پیامبر درباره ماه مبارک رمضان، جدول اعمال و مراقبت های ماه مبارک رمضان، آداب و آثار دعا و مناجات و... آماده و به صورت لایه باز در اختیار امامان قرار گیرد تا بتوانند متناسب با مسجد خودشان بومی سازی نمایند.

·        سامانه ثبت اطلاعات  اهالی محله طراحی و در اختیار امامان قرار بگیرد.

·        با توجه به اهمیت این طرح پیشنهاد می­شود در صورت جلب کمک­های بنیاد علوی یا دفتر تبلیغات و... اولویت با امامانی باشد که این طرح را اجرا نموده اند.

 

2.      همدلی محلی

با هدف توجه و ارتباط دادن همسایه­ها و فامیل­ها به یکدیگر و تشویق به کمک به ایشان بسته به ظرفیت­ها

توجه: این برنامه می­تواند در ضمن طرح طبیب دوار شکل بگیرد و یا به صورت مستقل اجرا گردد، در این طرح امام در ضمن دیدار با اهالی محله آن­ها را نسبت به یکدیگر توجه می­دهد.

ملاحظات

ü     کرامت انسانی و آبروی افراد مد نظر قرار داشته باشد و از نام بردن و معرفی افراد آبرو دار اجتناب شود و به شرح وضعیت و یا بیان مشکل و... بسنده شود.

ü     توجه دادن برکت الیهی ای که به کمک های کم و اندک اهالی محله می تواند داشته باشد، مثلا اگر هر کدام از اهالی محله یک سیب زمینی کمک کنند، یا هفته ای یک بشقاب غذا را نذر امام زمان عج بکنند، یا هر هفته نیم کیلو برنج از طرف امواتشان خیرات کنند، فقرای محله بی نیاز می­شوند.

ü     اولویت در این طرح وصل کردن خانواده های نیازمند به افراد مستغنی است ولیکن می توان با تشکیل شبکه در یافت و ارسال خیرات و کمک های محلی این کمک ها را سازماندهی کرد که انشاالله در ضمن طرح مواسات توضیحات بیشتر ذکر خواهد شد.

ü     نذر خدمت و کم بر اساس توانمندی ها و مهارت­های افراد، مثلا خانمی که خیاط است، لباس رایگان برای دختر فقیر محله بدوزد، آقای جوشکار، کار جوشکاری فقیر محله را رایگان انجام بدهد.

ü     با شناسایی ایتام محله، واسطه برای سرپرستی ایتام توسط خانواده های مستغنی باشیم.

 

3.      طرح حبیب (کمک به افراد سالخورده و کم توان جسمی جهت انجام خرید مایحتاج و لوازم ضروری)

بیماری کرونا برای افراد سالخورده بسیار خطرناک می­باشد و مراقبت­های پیشگیرانه این گروه از هموطنان می­بایست بیشتر باشد، یکی از اقدامات شایسته­ای که می­تواند در ذیل فعالیت­های مسجد و امام تعریف شود، انجام خریدهای روزانه این افراد است.

ملاحظات:

ü     اطلاعات این خانوارها در برنامه سرکشی از خانه­ها باید ثبت شده باشد و آنها باید از اینکه قرار است کسی با مشخصات معلوم برای کمک به خرید مراجعه کند توسط امام مطلع شده باشند. چرا که متأسفانه افراد سالخورده و کم توان طعمه آسانی برای سرقت و... می باشند و نباید این طرح بستر ایجاد جرم را مهیّا کند.

ü     در صورتی که اطلاعات خانواده­ها در طرح طبیب دوار جمع آوری نشد، امام، محله را به کوچه های متعدد تقسیم کند و هر کوچه مسؤولی داشته باشد تا شناسایی و اخذ اطلاعات افراد با دقّت انجام شود.

ü     از جوانان متدیّن و چشم و دل پاک و خوشنام محل برای اجرای این طرح استفاده نمائیم.

ü     قبل از اجرای طرح حتماً با گروه جوانانی که قرار است در این خدمت کمک کنند جلسات انگیزشی داشته و نسبت به فضیلت این کار توجیه کامل صورت پذیرد همچنین ملاحظات و سفارش­های لازم از حیث امانت داری، دقّت در خرید مطابق با خواست متقاضی و... انجام شود.

ü     در راستای اجرای این طرح با برخی مغازه­های محلّه جهت همکاری بیشتر و مشارکت در کار خیر تعامل شود تا مرجوعی اجناس را قبول کند، حساب و کتاب اجناس را آخر روز یا آخر هفته انجام دهند، تخفیف ویژه بدهند و....( توجه بسیاری از مغازه­ها برای رونق کسب و کارشان از ایده پیک استفاده می­کنند، که میتوان از ظرفیت آنها استفاده و به آنها کمک کرد)

ü     از ایجاد توقع خارج از توان پرهیز شود، ممکن است اینکه به عنوان مثال ما شماره بدهیم که هر وقت آن­ها کاری داشتند اجابت شود به علّت سرشلوغی و ... ایجاد ناراحتی کند، فلذا مناسب است به آن­ها گفته شود هر یکی دو روز یک بار فلان شخص مراجعه می­کند تا اگر کاری داشتید انجام دهد.

ü     قبل از خرید نسبت به قیمت، کیفیّت و مقدار دقیق اجناس توافق شود.

ü     برای هزینه اولیّه خرید باید با مغازه­ها توافق شود والا می توان از صندوق مسجد و... تنخواه گرفت.

ü     در صورت تمکّن مالی افراد محله و وجود شرایط برخی جوانان مسجد به عنوان پیک خیر می توانند حتی کسب درآمد نیز داشته باشند.

4.      مواسات

با هدف تهّیه بسته­های غذایی وکمک هزینه معیشتی به افراد نیازمند محله

بسیاری از افراد جامعه به خاطر تعطیل شدن کسب و کارها دچار مشکلات جدّی اقتصادی و معیشتی شده اند، که لازم است  در این طرح ضمن شناسایی دقیق افراد نیازمند در محله (با تقسیم محله به قسمت­های مختلف و گذاشتن مسؤول شناسایی، کسب اطلاع از مراکز نیکوکاری محلّه و کمیته امداد و....)  نسبت به کمک­رسانی به ایشان با جلب مشارکت خیّرین و سازمان­ها و نهادهای مسؤول اهتمام داشته باشیم.

ملاحظات

ü     شناسایی این افراد قبلاً در طرح طبیب دوار و یا به صورت مستقل باید انجام شده باشد و میزان و نوع مشکل مالیشان ثبت شده باشد، چرا که ممکن است بخواهیم بین افراد نیازمند اولویت گذاری کنیم و یا شاید اولویّت اوّل خانواده ای نیاز به بسته غذایی نباشد و....

ü     ظرفیت هیئت­های مذهبی و افراد خیّری که نذورات هیئت­ها را تأمین می­کردند به صورت جدّی لحاظ شود، با تک تک این خیرین جلسه گذاشته و نسبت به اهمیّت این مسأله توجیه شوند.

ü     از کمک و مشارکت بسیج و سپاه در این طرح استفاده شود و به صورت یکپارچه و مشترک در محلّه اجرا گردد.

ü     طبیعتاً قبل اجرای این طرح می­بایست مساعدت مالی خیّرین و نهادها و سازمان­های مرتبط جلب شده باشد، در ادامه نیز با تهیه گزارش و ارائه به ایشان نسبت به جلب مشارکتشان تلاش کنیم.

ü     گاهی ارزش نشر یک اقدام خداپسندانه کمتر از خود آن کار نبست، پس نسبت به تولید و انتشار این قبیل فعالیت ها اهتمام داشته باشیم.

ü     برخی مساجد در محله­های برخوردار معین بعضی مساجد دیگر در محله­های فقیر نشین شوند.

ü     ساماندهی افطاری­ها وکسانی که سال­های گذشته افطاری می­دادند و سمت و سو دادن به خیرات.

ü     برخی وسایل بلا استفاده در خانه­ها از قبیل البسه، کتاب، اسباب بازی، لوازم خانگی و... را میتوان جمع­آوری و تعمیر و ترمیم و در اختیار فقرا قرار داد.

5.      باقیات و صالحات

توجّه امام به خانواده متوفّیان و برپایی مراسم ختم به صورت غیر حضوری و مجازی برای کسانی که در محل به رحمت خدا رفته­اند (سخنرانی، روضه، قرائت فاتحه، قرآن، خیرات)

ملاحظات

ü     امام همراه با برخی معتمدین محل به این خانواده­ها برای تسلیت سر بزنند

ü     از طریق کانال مجازی مسجد، و بلندگوی مسجد اهالی محله دعوت به خواندن نماز لیله الدفن و نماز قضا و قرائت قرآن و... برای متوفّی شوند.

ü     پیشنهاد هزینه کردن خیرات اموات برای  افراد نیازمند محله داده شود

ü     از خانواده متوفّی هزینه قرائت قرآن و نماز و روزه گرفته و به برخی جوانان و افراد نیازمند اعطا شود

ü     بستر سازی و زمینه سازی تداوم این حرکت­ها بعد از شرایط کرونا

ü     پیشنهاد به کسانی که می­خواهند پلکارد و .... داشته باشند که به خیریه کمک کنند.

 

6.      کاسب مهدوی

بسیاری از سوپر مارکت­ها و قصّابی­ها و... در محلّه حساب دفتری دارند و افرادی هستند که قرض زیادی دارند، می­توان با جلب نظر خیّرین به این مغازه­ها رفت و حساب دفتری بعضی از افراد را پرداخت.

ملاحظات

ü     حتماً از مشارکت صاحبان مشاغل هم در این مسأله استفاده بفرمائید.

ü     پس از مشارکت و همکاری قاب عکس تشکر مسجد با عنوان سوپر مارکت مهدوی (برگرفته از تأکید مقام معظم رهبری نسبت به ساختن جامعه مهدوی در سخنرانی نیمه شعبان) به ایشان اعطا شود.

ü     راه­ها و مدل­های مختلف کمک کردن به دیگران را در برنامه بگذارید چراکه موجب جلب مشارکت بیشتر افراد می گردد و بسته به سلیقه خیّرین می­تواند راهگشا باشد.

7.      پاکبان دوست­داشتنی محله ما

در راستای ایجاد همدلی  و اخوت بین افراد جامعه می توان با قرار قبلی همراه با گروهی از جوانان یک شب یا یک روز در ماه مبارک وظایف پاکبان­های محله را به عهده گرفته و ایشان را به مرخصی فرستاد.

8.      پیش خرید خدمت

عمده اقشاری که الان آسیب دیده اند، کسانی هستند که شغل آزاد داشته اند و با توجه به تعطیل شدن کسب و کارها الان با مشکلات جدی مواجه شده­اند؛ مسجد می­تواند در راستای کمک به این افراد، الان پیش خرید خدمت از مهارت آنها کند، بدین صورت که مثلا در ازای وجههی که به ایشان پرداخت می­شود موظف شود بعد از عادی شدن شرایط و هنگام اعلام نیاز مسجد، در مقابل وجه خدمت ارائه دهد.

ملاحظات

ü     این مدل رفتاری از جهاتی می­تواند نسبت به تصدق و حتی قرض الحسنه برتری داشته باشد

ü     مناسب است توافق صورت گرفته طی قراردادی تنظیم و ثبت شود.

9.       ضدعفونی اماکن و معابر پر تردّد

ملاحظات

ü     باید بدانیم بیشتر از ارزش و تأثیر موادّ ضدّعفونی کننده، خود این فعالیّت است که احساس آرامش و امنیّت در مقابل بیماری را برای افراد محلّه به ارمغان می­آورد.

ü     توجّه داشته باشیم که زیاده­روی در استفاده از موادّ ضدّعفونی شیمیایی نه تنها کمکی به سلامتی و پیشگیری از بیماری نمی­کند بلکه موجب بیماری و تخریب محیط زیست می­گردد.

ü     گاز کلر که از کلر موجود در آب ژوال یا وایتکس متصاعد می­گردد، به شدّت سمّی و آسیب­زا برای ریه ها و سیستم تنفسی است و کلر برای محیط زیست بسیار خطرناک می­باشد، فلذا ضمن رعایت اعتدال در استفاده، نسبت به سلامت عوامل ضدعفونی کننده توجه لازم را داشته باشید.

ü     هنگام ضدّعفونی کردن وسایل الکترونیکی مثل دستگاه­های عابر بانک، کلید­های آسانسور و... دّقت و توجّه کافی جهت عدم آسیب رساندن به وسایل و توجّه به خطر برق گرفتگی انجام شود.

ü     بهترین شیوه برای ضدعفونی کردن سطوح با مخلوط آب و وایتکس کشیدن دستمال آغشته به محلول (یک واحد وایتکس+۴۹واحد آب) و سپس غوطه ور کردن دستمال در محلول و آبکش کردن آن است.

ü     مناسب است با مشورت و موافقت مراکز بهداشتی از مواد ضدّعفونی کننده­ی کم آسیب و غیر شیمیایی همچون سرکه و آب نمک غلیظ استفاده شود و یا از آب و صابون بجای محلول وایتکس استفاده شود (متأسفانه بین متخصّصین بهداشتی اختلاف نظر فراوانی در موثّر بودن موادّ طبیعی جایگزین وایتکس برای ضدعفونی محیط وجود دارد، فلذا از آنجا که هدف اصلی در این برنامه ایجاد آرامش و حسّ خوب در محلّه است، حتماً موافقت سیستم بهداشتی در استفاده از موادّ ملاحظه گردد.)

ü     فارق از بحث تخصصّی  فقهی و اختلاف نظر فقها درطهارت الکل­؛ باید توجه داشت که  الکل قابلیّت جذب از طریق پوست و تنفس را دارد و به شدّت برای کبد مضر می­باشد پس در مصرف آن نهایت دقت را داشته باشید.

10.  آماده سازی محلول ضدعفونی در مسجد جهت استفاده اهالی محل

محلول ضدعفونی استاندارد با توضیحات ذکر شده در طرح قبلی را آماده و جهت استفاده عموم در مساجد قرار دهید، چه بسا این مدل ارائه خدمت از جهاتی بهتر از این باشد که مسجد برای ضدعفونی اقدام نماید.

ملاحظات

ü     در ضمن سرکشی به خانه­های محله به ایشان اطلاع داده شود که در صورت نیاز به موادّ ضدّعفونی کننده محیط به مسجد مراجعه کنند.

ü     ایجاد رابطه حسنه هنگام مراجعه افراد به مسجد، چه بسا همین مراجعات موجب پایبند شدن این افراد به مسجد شود.

ü     هنگام مراجعه­ی افراد، سایر برنامه­های مسجد را به اطلاع مراجعین برسانید. (کانال­ها، ظرفیت­ها، برنامه­ها، جلب مشارکت و...)

11.  قربانی برای دفع بلایا در محله

آثار و فوائد قربانی و روایات عظیمی که در این باب وارد شده( بخشش گناهان تا استجابت دعا و دفع بلایا و...) را برای مردم بازگو نموده و ایشان را نسبت به قربانی کردن جهت دفع بلایا و گرفتاری­ها در محله تشویق نمائید.

ملاحظات

ü     می­توانید برای قربانی سهم های معینی درنظر بگیرید و این امکان را فراهم کنید که هرکس به میزان مشارکت بتواند گوشت قربانی را در اختیار بگیرد و خودش نسبت به رساندن آن به فقرا و نیازمندان و.... اقدام نماید.( مثلا گوسفندی که حدود 20 کیلو گوشت دارد را به 20 سهم تقسیم و قیمت گذاری کنید)

12.  معرفی راه های ارتباط مجازی با امام و مسجد

تقویت رسانه مسجد و درگاه­ها و پایگاه­های مجازی مسجد در شرایط ویژه این ایام بسیار ضروری و انشاالله در آینده مبدأ خیرات فراوان خواهد شد؛ فلذا از فرصت پیش آمده­ای که در ضمن کلیه طرح­ها و برنامه­ها ایجاد می­گردد برای این منظور استفاده نمائید.

ملاحظات

ü     در ضمن سرکشی خانه به خانه، و در ضمن اجرای طرح های دیگر مثل ارسال بسته های معیشتی و یا مواد ضدعفونی در مسجد و... راه های ارتباط مجازی با مسجد و امام از قبیل کانال یا گروه مسجد و... تبلیغ شود.

ü     در ادامه کم و کیف فعالیت های مجازی مسجد مطرح خواهد شد.

 

ب. استفاده از مسجد جهت برنامه های مذهبی همراه با رعایت قواعد بهداشتی و پیشگیرانه

 باز بودن درب مساجد، پخش اذان، حضور امام در اوقات نماز در مسجد با رعایت قواعد بهداشتی پیشگیری از کرونا منافاتی ندارند، آنچه که ممکن است موجب انتقال بیماری شود ازدحام، دست دادن و مصافحه واستفاده از وسایل مشترک و عدم رعایت بهداشت در محیط­های آلوده است که در موارد ذیل وجود ندارند.

فلذا لازم است اولاً سازمان تبلیغات برای تعامل با مراکز مرتبط تصمیم گیری بیماری کرونا برای بازگشایی نماز جماعت و مراسم توافقاتی را داشته باشند، همچنین کارهای گفتمانی و اقدامات لازم برای رفع نگرانی مردم انجام شود.

با توجه به نکات فوق وضعیت مساجد در مناطق مختلف کشور به دو دسته کلی تقسیم می­گردند

در شهر ها و مناطقی که بیماری کنترل نشده

1.      درب مسجد باز باشد و مردم برای راز و نیاز و عبادت از این مکان مقدس با رعایت ضوابط بهداشتی استفاده نمایند؛

2.      امام در مسجد حاضر باشد و علاوه بر مدیریت و اجرای فعالیّت های اجتماعی و مجازی، پاسخگوی سؤالات مردم بوده و در وقت نماز، نماز خودش را در مسجد با رعایت ضوابط بهداشتی بخواند و از ازدحام برپایی نماز جماعت پرهیز نماید؛

3.      در شبهای ماه مبارک رمضان و شبهای قدر نیز با رعایت ضوابط بهداشتی فرصت حضور و استفاده مردم از مسجد فراهم شود، ولیکن از اجتماع و برپایی مراسم رسمی خودداری شود.(افراد خلوت های شخصی در مساجد داشته باشند)

4.      درب­ و پنجره مسجد را باز نموده و سیستم تهویه آن را روشن نگه دارید.

ملاحظات

ü     ضدعفونی و بهداشت مسجد به صورت روزانه و قبل حضور مردم صورت پذیرد.

ü     از اهالی مسجد خواسته شود از مهر و جانماز وقرآن و کتب ادعیه شخصی استفاده نمایند.

ü     امکان شستشوی دستها با مایع دستشویی فراهم باشد و قبل از ورود به مسجد افراد ملزم به شستشوی دست‌هایشان شوند.

ü     از ازدحام و شلوغ شدن مسجد جلوگیری شود.

ü     به نماز گزاران تأکید شود که در صورت احساس کمترین علامت بیماری  از آمدن به مسجد اجتناب نمایند چراکه عدم مراعات بیمار و  مبتلا نمودن دیگران به بیماری موجب ضمان و حرام است.

ü     تعدای مهر سنگی برای کسانی که مهر همراه ندارند آماده گرددو بعد از استفاده  ملزم به قرار دادن مهر های سنگی در ظروف آب و صابون مخصوص شستشو قرار داده داده شود.

ü     جدیّت در رعایت ضوابط بهداشتی موجب احساس آرامش اهالی محله و عدم مخالفت ایشان با باز بودن درب مساجد می­گردد.

ü     از آوردن اطفال و بچه ها به شدت پرهیز گردد.

مسجد در شهرها و مناطقی که بیماری کنترل شده

1.      در شهر ها و روستاهایی که موارد جدید ابتلا به کرونا در ۱۰ روز گذشته گزارش نشده و بیماری کنترل شده، نماز جماعت و برنامه­های مذهبی با رعایت فاصله و ضوابط بهداشتی برگزار گردد.

ملاحظات

ü     در صورت مهیا بودن شرایط و داشتن فضای وسیع،  نماز جماعت و مراسمات در حیاط مسجد و فضای آزاد با رعایت ضوابط بهداشتی انجام شود و هر کدام از اهالی فرش و مهر مورد نیاز خودش را همراه داشته باشد.

ü     به صورت روزانه از اهالی محل خواسته شود، که در صورت وجود علائم و کمترین احساس بیماری از حضور در مسجد پرهیز نمایند چراکه در صورت ابتلای دیگران مرتکب حق الناس شده است.

ü     از آوردن اطفال و بچه ها به شدت پرهیز گردد.

ü     اگر قرار است از ظرفیت مسجد استفاده شود می­بایست خادمین تتظیف مسجد جهت اجرای موارد ذیل شکل بگیرند.

ü     ضدعفونی کردن و بهداشت مسجد قبل از حضور مردم صورت پذیرد.

ü     از اهالی مسجد خواسته شود از مهر و جانماز وقرآن و کتب ادعیه شخصی استفاده نمایند.

ü     امکان شستشوی دستها با مایع دستشویی فراهم باشد و قبل از ورود به مسجد افراد ملزم به شستشوی دست‌هایشان شوند.

ü     از ازدحام و نزدیک شدن افراد به یکدیگر جلوگیری شود.

ü     از حضور افراد غریبه و مشکوک به بیماری به مسجد ممانعت گردد.

ü     با همکاری هلال احمر، پایگاه بسیج و... از دستگاه تب سنج قبل از ورود به مسجد استفاده شود.

ü     جدیت در رعایت مسائل بهداشتی موجب احساس آرامش اهالی محله و عدم مخالفت ایشان می­گردد.

غبار روبی و تطهیر مساجد

سنّت حسنه غبارروبی و تطهیر مساجد در آخرین هفته ماه شعبان با مشارکت ­اهالی محله و جدیّت بیشتر نسبت به سالهای گذشته انجام شود.

لازم است امسال این برنامه با تبلیغات گسترده و مشارکت بیشتر اهالی صورت پذیرد.

ملاحظات

این برنامه می­تواند آمادگی و پذیرش ذهنی مثبتی برای اهالی محله فراهم آورد.

به کرات اعلان و تأکید کنید که امسال به جهت شیوع بیماری کرونا تطهیر و ضدعفونی مساجد به صورت روزانه انجام می­گردد تا محفلی امن برای مشتاقان عبادت و راز و نیاز فراهم گردد.

 

ج. مدلهای اقتضائی اجرای مراسمات

۱. هیئت اتومبیلی

در هر شهر با همکاری سازمان­ها و نهادها و هیئات مذهبی مکانی مسطح و وسیع آماده برگزاری مراسم شب قدر شود و از شهروندان خواسته شود با اتومبیل­های خودشان در مراسم شرکت نمایند.

ملاحظات

ü     مکان مورد نظر می­تواند یکی از پارکینگ­های بزرگ در هر شهر باشد.

ü     مکان مورد نظر از حیث وسعت،  وجود ورودی و خروجی­ها و نظم در جانمایی اتومبیل­ها نیاز به تدبیر است.

ü     یکی از هیئات موفق شهر برای این مسوولیت انتخاب و دیگر واحد­ها با آن­ها همکاری داشته باشند.

ü     از حیث سیستم صوتی و پخش تصویر توسط تلویزیون شهری یا ویدئو پروژکتور و... تدبیر شود

ü     تدبیر وجود سرویس بهداشتی و... انجام شود.

ü     کوتاه بودن مراسم خصوصاً تا زمانی که تجربه کافی در این زمینه بدست نیامده می بایست مراسم کوتاه و مختصر باشد.

ü     پخش صوت از اف ام رادیو خودروها

ü     بجای پخش صوت از تعدادی محدود سیستم صوتی با صدای بلند بهتر است از تعداد بیشتری سیستم صوتی با کم استفاده شود تا ضمن کیفیت بخشی به صوت کمتر منجر به آزار و اذیت دیگران شود.

۲. هیئت کوچه

هر یک از امامان با همکاری هیئات مذهبی با اعلان قبلی برای اهالی کوچه مراسم بگیرند و از مردم بخواهند درب خانه­های خودشان و یا روی بالکن و حتی پشت پنجره بایستند.

ملاحظات

ü     این برنامه ها به علت حضور افراد غیر داوطلب باید کوتاه باشند و مراعات حقوق ایشان شود.

ü     پخش صوت مراسم می تواند توسط فرستنده اف ام رادیوانجام شده و مخاطبان جهت استفاده از تلفن همراه برای دریافت امواج رادیو استفاده نمایند

ü     پس از برگذاری مراسم از اهالی خواسته شود چنانچه تمایل به تکرار این قبیل برنامه ها دارند ثبت نام کرده و درخواست دهند و الگوی روضه های خانگی را با روش جدیدی اجرا نمائید.

ü     بجای پخش صوت از تعدادی محدود سیستم صوتی با صدای بلند بهتر است از تعداد بیشتری سیستم صوتی با کم استفاده شود تا ضمن کیفیت بخشی به صوت کمتر منجر به آزار و اذیت دیگران شود.

ü     اکو و تکرار سیستم صوتی را قطع نمائید تا صدا بهتر و واضح تر به گوش برسد.

ü     می­ توان تعدای صندلی در قسمتی از کوچه که مانع رفت و آمد دیگران نباشد با فاصله مناسب گذاشته شود و قبل از نشستن افراد ضدعفونی در محل انجام شود تا مراسم شکل رسمی­تری به خود بگیرد.

ü     اطلاع رسانی و اعلان قبلی به اهالی کوچه از قبل انجام شده باشد و عده ای از آن­ها در برگزاری مراسم و نظم بخشیدن و خبر کردن دیگران مشارکت داشته باشند.

۳. هیئت در مجتمع های مسکونی

با رعایت ضوابط و ملاحظات گفته شده در برنامه قبل، در مجتمع های مسکونی نیز می­توان مراسم برگزار کرد.

4.      توسلهای دست جمعی

با مشارکت سازمانها و ارگان­ها و هیئات مذهبی هر شهر به صورت هماهنگ برنامه توسل دست جمعی داشته باشد، که رأس ساعت مشخصی ذکر یا دعای کوتاهی توسط تمام همشهریان قرائت شود، و ظرفیت های هیئات و مساجد و.... در پخش ذکر و دعا مشارکت داشته باشند.

امام با تشکیل شبکه­ای از جوانان محله نسبت به قرائت دعا و یا ذکر در ساعت مشخّص اهتمام داشته باشند.

ملاحظات

ü     این برنامه­ها به علت در معرض بودن افراد غیر داوطلب باید کوتاه باشد و مراعات حقوق ایشان شود.

ü     بجای پخش صوت از تعدادی محدود سیستم صوتی با صدای بلند بهتر است از تعداد بیشتری سیستم صوتی با کم استفاده شود تا ضمن کیفیت بخشی به صوت کمتر منجر به آزار و اذیت دیگران شود.

د. رمضان المبارک و رسانه مجازی مسجد

با توجه به وضعیت فاصله گذاری اجتماعی و تعطیلی برنامه­های مذهبی در مساجد و یا عدم حضور جمع قابل توجهی از مؤمنان در مسجد حتی بر فرض برگزاری مراسمات، لزوم فعال­سازی هرچه بیشتر مساجد در فضای مجازی بیش از پیش احساس می­گردد؛ همچنین با شبکه سازی پایگاه­های مجازی مساجد می­توان بذر یک فعالیّت جبهه­ای گسترده در فضای مجازی را در رمضان المبارک امسال نهاد و از ثمراتش بعد ماه مبارک نیز بهره برد.

بر همین اساس مجموعه اقدامات زیر می بایست صورت بپذیرد.

1.       آموزشی

ü     جهت راه اندازی رسانه­های مساجد در شبکه­های مجازی گوناگون به صورت فایل تصویری

ü     مزایا و معایب شبکه­های اجتماعی گوناگون

ü     تکنیک­های افزایش مخاطب و مدیریّت موفّق

ü     مشاوره جهت ارتقاء کیفی و برطرف نمودن اشکالات

ü     ارائه خدمات فنّی

ü     آموزش و مشاوره تولید محتوا

2.       تولید و پشتیبانی محتوایی

ü     آموزش احکام

ü     تفسیر قرآن

ü     ترتیل قرآن

ü     شرح دعای روز

ü     شرح نهج البلاغه

ü     فلسفه بلایا

ü     شرح دعای هفتم صحیفه سجادیه

ü     جهش تولید

ü     خانواده (سبک زندگی در صحیفه سجادیه، تربیت فرزند، همسر داری)

ü     بصیرت افزایی

3.       شبکه سازی و انتشار محتواها

ü     شبکه رسانه­های امامان روستا، امامان محله و پایگاه های اجتماعی

ü     شبکه رسانه­های ادارات تبلیغات اسلامی

ü     شبکه رسانه­های ادارات کل سازمان تبلیغات اسلامی

ü     مدیریّت و برگزاری پویش­های ملّی ( دعا، قرآن، نذورات، کتابخوانی و...)

ü     مدیریّت و برگزاری مسابقات شهرستانی، استانی و کشوری

4.       رصد و پایش

ü     رصد و بازخوردگیری کمّی و کیفی

ü     رصد و سازماندهی تولیدات امامان محلات

5.      ارتباط و تعامل

ü     شبکه رسانه های مسجد با رسانه­های سازمان

ü     شبکه رسانه­های مسجد با یکدیگر

ü     تعامل با سایر طرح­های همسو

6:  ایده­ها وطرح­های فضای مجازی

راه اندازی و شبکه­سازی رسانه مسجد

مسجد شما ممکن است پیش از این رسانه مجازی داشته باشد و در یک یا چند شبکه اجتماعی فعال باشید و یا تا به حال عضو هیچ شبکه­ای نباشید، به هر حال ماه مبارک رمضان امسال بهترین فرصت است که پایگاه اجتماعی مسجدمان را در فضای مجازی راه اندازی یا تقویت نمائیم، در همین راستا ستاد رمضان سازمان در حوزه­های آموزش، راه اندازی و مدیریت، پشتیبانی محتوایی و... در کنار شما خواهد بود، همچنین می­توانیم با کنار هم قرار گرفتن تمامی رسانه­های مسجدی رسانه­ای عظیم به وسعت کشور عزیزمان داشته باشیم.

شما در رسانه مسجدتان می­توانید طرح ها و ایده های زیر را اجرا نمائید.

سخنرانی و مراسمات مجازی

امام هر روز در مسجد برای مردم سخنرانی داشته باشد و علاوه بر پخش به صورت زنده در کانال مسجد نیز بارگزاری شود.

ملاحظات

ü     جهت کیفیت بخشیدن به سخنرانی­های امام متن این سخنرانی ها به صورت مشترک برای شبکه امامان ارسال می­گردد.

ü     سخنرانی­ها مختصر و مفید باشد و با کیفیت مخصوص پخش از تلفن همراه و حجم کم ذخیره گردد.

ü     از تلفن همراه با دوربین با کیفیّت می­توانید برای فیلم برداری استفاده نمائید و از نرم افزارهای ویرایش فیلم اندرویدی برای برش دادن و سرهم کردن فیلم­ها استفاده نمائید.

ü     طبیعتاً جهت کیفیت بخشیدن و تسهیل امور امام باید بخش رسانه مسجدش را فعال و از جوانان و نوجوانان خوش ذوق برای ضبط و ویرایش فیلم ها استفاده نماید.

ü     خدمات آموزش و مشاوره تولید محتوا توسط واحد رسانه ستاد رمضان ارائه می­گردد.

برگزاری مسابقات

برگزاری مسابقات  ویژه گروه های سنتی مختلف در کانال مساجد محله از جمله:

·        مسابقه نقاشی ویژه کودکان با موضوعات سفره افطار، سحرهای ماه رمضان، مسجد محله ما و... و ارسال برای ادمین کانال تا به خلّاقانه ترین و زیباترین نقاشی هدایایی اعطا شود.

·        مسابقه عکس نماز ویژه نونهالان؛ از نونهال در سجاده نماز عکس گرفته شود و برای ادمین کانال فرستاده شود، بعد از بارگزاری عکس در کانال مسجد عکس با لینک کانال مسجد بازنشر داده شود تا خانواده بتوانند در گروه های خانوادگی و... خودشان تعداد بازدید را بالا ببرند؛ در پایان به پر بازدید ترین عکس جوایزی اعطا شود.

·        مسابقه صوت قرآن ویژه نوجوانان؛ به سبک و شیوه مسابقه عکس نماز

·        مسابقه بهترین تزئین سفره افطار با غذاهای ساده و محلی ویژه بانوان؛ به سبک و شیوه مسابقه عکس نماز

·        مسابقه حفظ قرآن و روایات به صورت حفظ موضوعی یا سوره های چند صفحه­ای(سوره لقمان یا حجرات یا...) ویژه عموم؛ فایل محتوایی مسابقات را آماده و در زمان مشخصی مسابقه برگزار شود، مسابقه می­تواند به صورت تلفنی، یا از طریق سامانه پیامکی، یا فرم ساز­های تحت وب برگزار شود.

·        مسابقه خاطره نویسی ایام کرونایی ویژه جوانان و نوجوان

ملاحظات

ü     از آنجا که جایزه به بیشترین بازدید تعلق می­گیرد، در واقع شما بهانه­ای ایجاد خواهید کرد برای تبلیغ کانال مسجد توسط خود مردم.

ü     نشر تصاویر نماز و سفره افطار ساده و قرائت قرآن در سایر رسانه ها موجب ترویج نمادهای رمضانی و تغییر فضای عمومی گروه ها و کانال­های مجازی به صورت مردمی می­شود.

ü     تاریخ و ساعت پایان مسابقه را به اطلاع شرکت کنندگان برسانید و در ساعت مورد نظر از تعداد بازدید صورت گرفته از تصاویر را با گرفتن عکس از صفحه نمایش گوشی ثبت نمائید.

ü     زمان مشخصی را برای انتشار موضوعات مسابقه در نظر بگیرید تا از تداخل با سایر پیام­ها و... جلوگیری شود.

ü     هر مسابقه را با هشتک گذاری اختصاصی متمایز کنید تا قابلیت دسته­بندی و جستجو پیدا کنند.

ü     یک نفر با فرصت کافی باید مسؤول برگزاری مسابقه شود تا عکسی از قلم نیافتد و با سرعت در کانال مسجد منتشر و برای خانواده بازنشر داده شود.

ü     در صورت استقبال فراوان و شلوغی بیش از حد می توانید از کانال پشتیبان ویژه مسابقات استفاده نمائید.

کتابخانی مجازی

با هدف ترویج کتاب و کتابخوانی، معرفی کتب ارزشی و ایجاد انگیزه برای مطالعه

در این طرح امام با همکاری جمعی از جوانان هر شب یک کتاب را معرفی می­کند و بخش­هایی از آن کتاب توسط یکی از جوانان محل خوانده می­شود، همچنین نسخه الکترونیکی کتاب و یا لینک خرید فیزیکی کتاب را نیز در اختیار مخاطبان می­گذارد.

پس از مدتی برنامه را به صورت مشارکت عمومی همه افراد محله گسترش می­دهیم، به این صورت که در قالب مسابقه هر کس کتاب مورد علاقه اش را معرفی و قسمت­هایی از آن را بخواند، به نحوی که به دیگران انگیزه مطالعه بدهد، که به بهترین و خلاقانه ترین معرفی ها می­توان هدایایی اهدا کرد.

ملاحظات

ü     در صورت وجود ظرفیت می­توان با اندکی آموزش کتاب صوتی تولید و منتشر نمائید.

ü     برای معرفی ها استاندارد زمانی معرفی نمائید، مثلاً هر کس بین 8 تا 10 دقیقه کتاب مدنظرش را معرفی نماید.

برگزاری مراسم ختم مجازی

چنانچه قبلا در طرح باقیات و صالحات اشاره شد، شما میتوانید برای متوفیان محل که امکان برگزاری مراسم حضوری برایشان فراهم نیست، مراسم ختم بگیرید و سخنرانی و روضه و قرائت قرآن و ..... داشته باشید.

مسجد مجازی

همانطور که اگر در مسجد برنامه داشتید، قرائت قرآن و تعقیبات و دعای روزهای ماه مبارک و.... داشتید، اینجا در کانال مسجد نیز می­توانید با اعلام اعمال روزهای ماه مبارک مخاطبان را تشویق به انجام آنها کنید، و با انتشار روایات و حکایات نماز شب دعوت به نماز شب کنید، با انتشار فضایل قرائت قرآن دعوت به قرائت و جزءخوانی داشته باشید و....

ملاحظات

برای انتشار محتوا در موضوعات مختلف باید به حجم و تعداد پیامها دقت داشته و از نظم و الگوی انتشار ثابتی پیروی کنید، مثلا سحر ها حکایت و روایت نماز شب؛ یا هنگام اذان صبح اعمال و ادعیه روزانه ماه مبارک و...

ارائه خدمات مشاوره مجازی به خانواده ها

باتوجه به نگرانی های ناشی از بیماری و مشکل شدن معیشت مردم به جهت تعطیلی کسب و کارها، شرایط قرنطینه خانگی و عدم وجود تفریح و... افراد جامعه از حیث روحی و روانی مشکلات زیادی داشته و نیاز جدی به مشاوره دارند، فلذا در این شرایط امام می تواند با تسهیلگری در ارائه خدمات مشاوره تلفنی کمک زیادی به خانواده ها کند.

بر همین اساس چنانچه در محله از وجود متخصّص ارائه مشاوره برخوردار هستید می­توانید با تعامل با ایشان واحد مشاوره مسجد را راه اندازی کرده و به ارائه مشاوره تلفنی و مجازی به افراد محله بپردازید.

در غیر این­صورت امام می تواند ساعاتی را برای پاسخگویی تلفنی به سوالات مردم اعلام نماید و کسانی که نیاز به مشاوره تخصصی دارند را به مراکز مشاوره تلفنی ارجاع دهد.

ملاحظات

ü     ادارات تبلیغات در هر شهر با تعامل با ادارات بهزیستی و مراکز بهداشت امکان ارائه مشاوره تلفنی به امامان را فراهم نماید.

ü     محتواهای مورد نیاز در باب کلیّات مشاوره تولید و به امامان ارائه شود

ü     از آنجا که ارائه مشاوره یک مسأله تخصّصی می باشد، به هیچ وجه بدون داشتن دانش و تخصص لازم نباید ارائه مشاوره کرد.

ü     در صورت نیاز و استقبال مخاطبان می­توانید کلاس­های مخصوص خانه­داری و فرزند پروری و.... را به صورت ویدئو کنفرانس و مجازی برگزار نمائید.

آبروی محله

شهدای محله در رسانه مسجد معرفی شده و تصاویر و زندگی­نامه و فراز­هایی از وصیت نامه آنها همراه با آیات و روایات فضیلت شهید و شهادت منتشر شود، همزمان دیدار با خانواده شهید هم انجام شود و تصاویر و کلیپ  و صحبت­های خانواده شهید نیز در رسانه مسجد منتشر شود.

ملاحظات

ü     شهدای مدافع حرم محله­تان را در اولویت قرار دهید.

ü     در دیدار خانواده شهید مراقبت های بهداشتی رعایت و در کلیپ­ها و تصاویر مشهود باشد تا بهانه بدست افراد مغرض داده نشود.

جلسات پرسش و پاسخ مجازی

با اعلان قبلی در ساعات مشخص جلسات پرسش و پاسخ وگفتگو ومشاوره در موضوعات مورد ابتلا و مورد نیاز برگزار کنید، برخی کانال­ها در شبکه های اجتماعی امکان موقت نظر دادن و پست گذاشتن کاربران را به مدیر می­دهد در غیر این­صورت مخاطبان می­توانند سوالاتشان را برای ادمین کانال بفرستند و کارشناسان بسته به سوالات پاسخ­دهی داشته باشند.

ملاحظات

ü     می­توانید از موضوعاتی نظیر مشکلات کرونا برای زنان باردار یا مراقبت­های کرونایی برای افراد سالمند یا پیگیری مشکلات محله یا.... را مطرح و از اساتید برای پاسخ­گویی استفاده نمایند، یا امام سوالاتی بپرسد و مخاطبان پاسخ دهند، مثلاً امام بخواهد افرادی که بیمار شدند تجربیات خودشان را با دیگران به اشتراک بگذارند، یا تجربیات خودشان را از ایجاد نشاط و شادابی در فضای خانه یا ایده­های سرگرم کردن بچه ها و خانه داری در ایام قرنطینه را  به اشتراک بگذارند و...

ü     قبل از هر جلسه اطلاع­رسانی کاملی در کانال مسجد و رسانه­های شهرستان داشته باشید.

ü     بعد از جلسات فایل جمع بندی آماده و منتشر شود.

ü      از قبل با بعضی افراد هماهنگ کنید تا بتوانند با پرسش­های خودشان بحث را گرم کنند.

ü     هرچه موضوعات مبتلابه تر و مورد نیازتر باشد مشارکت افراد بالاتر می­رود.

30 شب- 30 محله

انعکاس فعالیّت امامان موفق در رسانه های استانی

سازمان تبلیغات هر استان با تعامل با شبکه استانی زمینه حضور امامان موفق را در شبکه استانی فراهم آورد تا امام از اقدامات مسجد در روزهای کرونایی، خاطرات خدمت رسانی و برنامه های شاخص مسجد بگوید.

ملاحظات

ü     لازم است قبل از حضور شناسایی و ارزیابی امامان با دقت انجام شود

ü     همچنین مستندی از اقدامات امام در محله و مصاحبه با خانواده هایی که خدمات گرفته اند آماده شود.

جشنواره برترین رسانه مسجد

این مسابقه به صورت کشوری با هدف تشویق و معرفی برترین رسانه های مسجدی توسط واحد رسانه ستاد رمضان برگزار می­گردد و در پایان علاوه بر هدیه معنوی ای که به مسجد تعلق می­گیرد، هدایایی نیز به گردانندگان و فعالان رسانه ای مسجد تعلق می­گیرد.

ارزیابی برترین رسانه مسجد بر اساس تعداد مخاطب، تعداد پویش ها و مسابقات و برنامه ها، تنوع و خلاقیت محتواهای منتشر شده و میزان تولید بودن محتواها نسبت به محتواهای بازنشری انجام خواهد شد.

جشنواره تولید محتوای فاخر

مسابقه بهترین محتواهای تولیدی مسجد نیز با هدف تشویق مساجد به تولید و انتشار محتواهای فاخر و تأثیر گذار توسط واحد رسانه ستاد رمضان برگزار می­گردد.

قالب های مسابقه (تولید فیلم کوتاه و مستند، تولید پاکدستهای صوتی، اینفوگراف و پوستر، کتاب و مجله)

موضوعات مسابقه ( جهش تولید، مواسات و همدلی، تاثیر معنویت دینی بر بهبود بیماری، گام دوم انقلاب، ملت قهرمان ایران، امید در جامعه، جبهه مقاومت اسلامی ، سردار سلیمانی و مدافعین حرم)

 

نکته: ادارات شهرستان لیست رسانه های مساجد را تهیه و در رسانه های شهرستان تبلیغ شود تا هر کدام از اهالی عضو کانال مسجد محله خودش شود.

ذ : طرح ها و برنامه های قرآنی

با توجه به بهار قرآن و فضیلت بی نظیر قرائت قرآن کریم لازم است در شرایط پیش آمده با توجه به اقتضائات زمان طرح ها و برنامه هایی را اجرا نمائیم از جمله:

جزء خوانی مجازی

طبق روال سنتی، هر روز در ایام ماه مبارک رمضان صوت یک جزء قرآن کریم به صورت ترتیل و تحدیر در کانال مسجد بارگزاری شود، تا هر کس بسته به زمانی که می­خواهد برای گوش سپردن به تلاوت بگذارد، از آن استفاده نماید.

ملاحظات

ü     هر روز تفسیر کوتاه از آیات منتخب  مربوط به جزء مد نظر را در کانال منتشر نمائید.

ü     مقدار زمان مورد نیاز برای گوش سپردن به قرائت را ذکر بفرمائید.

ü     همراه با انتشار صوت هر روز یک روایت در فضیلت تلاوت قرآن به فایل ضمیمه نمائید.

ü     میتوانید صبح، ظهر، مغرب و آخر شب صوت یک حزب قرآن را که حدود 7 الی 8 دقیقه است منتشر کنید و با توجه به زمان اندک مورد نیاز دعوت به گش سپردن به قرآن کنید.

هر روز یک ختم قرآن در محله

پس از اعلام از طرف ادمین کانال در ساعات مشخصی  ثبت نام برای جزءهای مورد نظر انجام شود و در پایان تلاوت به ادمین پایان تلاوت و درخواست تلاوت جدید را اعلام نمایند. در پایان روز ضمن ثبت نام جدید برای ختم بعدی اسامی کسانی که مشارکت کردند منتشر شود.

ملاحظات

ü     شاید لازم باشد چندین مرتبه پیام جزءهای باقی مانده و... را برای ثبت نام تکرار کنید برای همین به جهت عدم شلوغ شدن بیش از حد کانال همیشه بعد از انتشار پیام جدید پیام قبل تر را حذف نمائید.

ü     مدیریت این برنامه میتواند توسط سامانه های پیامکی یا گروه های پشتیبان انجام و فقط اطلاع رسانی در کانال انجام شود.

ü     ثواب  هر ختم قرآن را به ائمه اطهار یا شهدای محل و مدافعان حرم و...اهدا نمائید.

ü     ختم صلوات و ختم و چله حدیث کسا و زیارت عاشورا و... را نیز با همین شیوه می­توانید اجرا نمائید.

حفظ و قرائت تلفنی قرآن کریم

یکی از طرح های حفظ قرآن کریم که توسط موسسات قرآنی و دارالقرآنها و... در حال اجرا می باشد و در شرایط امروز جامعه باید بیشتر تءکید و تبلیغ شود، طرح حفظ تلفنی قرآن کریم است،

در این طرح پس از ثبت نام و استعداد سنجی اولیه بر اساس روشهای مختلف حفظ قرآن به قرآن آموز تکلیف حفظ داده می­شود و استاد حفظ روزانه یا یک روز درمیان رأس ساعت مشخصی با قرآن آموز تماس گرفته و تکلیف را مطالبه می­کند و تکلیف جدید می­دهد.

در ماه مبارک رمضان می­توان آموزش قرائت و تلاوت قرآن کریم را هم به صورت تلفنی اجرا کرد، به این صورت که در رشته ترتیل، قرائت و روخوانی قرآن از علاقه مندان ثبت نام و اساتید بعد از استعداد یابی اولیه و تعین سطح طبق برنامه ساعت کلاس را مشخص نموده و با تماس تلفنی تکالیف را بررسی نمایند.

ملاحظات

ü     جهت اجرای این طرح می توانید از نرم افزارهایی نظیر واتس آپ، ایمو، اسکایپ و... که امکان تماس صوتی دارند استفاده نمائید.

ü     امکان برقراری تماس گروهی چند نفره نیز در برخی از این پیام رسانها فراهم است که می­توانید از این امکان نیز بهره ببرید.

ü     در صورت استفاده از تماس تلفنی از طرح های مکالمه ماهیانه استفاده نمائید تا تماسی ارزان تر داشته باشید.

ü     جهت ثبت نام  مبالغی را به عنوان شهریه دریافت نمائید چراکه پرداخت شهریه به نظم و انضباط  قرآن آموزان در انجام تکالیف کمک شایانی می­کند.

ü     شبکه­ای از اساتید حفظ برای برنامه حفظ تلفنی، قاریان قرآن برای برنامه آموزش قرائت مجلسی تلفنی و کسانی که قرائت صحیح و روان دارند برای برنامه آموزش روخوانی قرآن را در محله شناسایی و در این طرح بکارگیری نمائید.

تواشیح بچه های محل

گروه تواشیح بچه­های محله را تشکیل داده و در مجتمع­های مسکونی و کوچه­ها قبل از طرح هیئت که قبلا اشاره شد اجرا نمائید.

تمرین­ها و آمادگی اولیه می­تواند در فضای مجازی و طبق توضیح ارائه شده در طرح قبل باشد و فقط برای هماهنگی نهایی چند جلسه تمرین حضوری با رعایت موازین بهداشتی داشت.

ملاحظات

ü     اجرای این برنامه در امید بخشی و احساس حال خوش افراد محله بسیار موثر و مفید است.

ü     حضور بچه ها در گروه تواشیح حتما با رضایت والدین باشد.

ü     در تمرینات و اجراها نکات بهداشتی  و پیشگیری از بیماری با دقت تمام رعایت شود.

فصل دوم: مشارکت و تعامل با سایر سازمان ها و نهادها

دفتر تبلیغات و طرح اینجا چراغی روشن است؛ حمایت از امام محله ها

بنیاد علوی و طرح کمک به فقرا

اعزام مبلغ اوقاف

کانون­های فرهنگی هنری مساجد

فصل سوم : مدیریت و اجرا

أ‌.        تهیه طرح و برنامه(محلاتی)

ب‌.   تهیه محتوا (موحد، اسماعیلی و متقی فر)

ت‌.   تعامل و تفاهم درون سازمانی (میرمحمدیان)با سایر سازمانها و نهادها (میرمحمدیان و رفیعی)

ث‌.   ابلاغ دستورالعمل­ها و... به استان­ها و شهرستان­ها( رفیعی)

ج‌.     نظارت بر حسن اجرای طرح در حین عملیات ( قرارگاه و مسوول منطقه)

ح‌.     ارزیابی و تهیه گزارش (امام روستا، امام محله و پایگاه ها با مسوولین خودش)

خ‌.     فضای مجازی (اسماعیلی)

©تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ و متعلق به سازمان تبلیغات اسلامی می باشد